Werkzaamheden 2017
Werkzaamheden 2016
Werkzaamheden 2015
Werkzaamheden 2014
Werkzaamheden 2013
Werkzaamheden 2012
Werkzaamheden 2011
Werkzaamheden 2010
Werkzaamheden 2009
Werkzaamheden 2008
Werkzaamheden 2007
Werkzaamheden 2006
Foto's 2017
Foto's 2016
Foto's 2015
Foto's 2014
Foto's 2013
Foto's 2012
Foto's 2011
Foto's 2010
Foto's 2009
Foto's 2008
Foto's 2007
Gegevens
Informatie Restauratie Motor Boordcomputer Evenementen Foto & Video
Werkzaamheden 2011
29-10-2011
De heteluchtkachel hoort, volgens tekening, aan bakboord langs de motor te hangen. Ze hebben deze lang geleden verplaatst naar onder het achterdek. De heteluchtpijp was daardoor veel langer geworden. Deze was verrot en verwijderd. Ik heb de kachel aangesloten met een konstof pijp maar die werd veel te heet. Maar daardoor wist ik wel dat er veel te weinig warme lucht naar de ruiten to ging. Vandaag heb ik de kachel verplaatst naar de originele plek (volgens tekenging en oude schroefgaten). Nu heb ik veel meer hete (of koude) lucht op de ruiten.
Waarom de kachel vroeger verplaatst is weet ik niet, daar kom ik misschien nog wel achter...

05-08-2011

De P-07 is weer vaarklaar.
Na het plaatsen van de oude keerkoppeling (gebruikmakend van onderdelen van de nieuwe) werkte de koppeling perfect. Helaas liep de motor niet goed, veel herrie en carterdamp. Het bleek dat de koppeling axiaal tegen de krukas aan drukte. Dat probleem is nu opgelost, alles loopt weer mooi en met veel minder trillingen.

20-07-2011

De motor staat weer in de P-07. De motor zelf en alles eromheen ziet er weer als nieuw uit. Na het vullen olie koelvloeistof en ontluchten startte hij vrijwel meteen. De oliedruk van de motor was ook meteen goed.

Helaas wil de keerkoppeling niet zo meewerken. Na het ontluchten had deze ook een goede olidruk. Maar hij wilde niet in de vrij, de schrijf bleef meedraaien. En in de achteruit sloeg de motor af. De motor had het duidelijk heel zwaar, veel lawaai en er kwam veel rook uit de karter onluchting.

Ik heb de 'nieuwe' keerkoppeling gebruikt omdat deze 9 jaar jonger is maar achteraf gezien had ik dat beter niet kunnen doen. Ik ga de komende dagen de oude keerkoppeling weer monteren gebruikmakend van onderdelen van de 'nieuwe' koppeling. Gelukkig kan de motor in de boot blijven.

05-05-2011

Samen met mijn vader, Pascal, Angelique en Michel de keerkoppeling vanuit de auto op de bak 'gesleept'. De auto stond met de achterwielen in het water en via een constructie van planken en een workmate is het gelukt om de koppeling op de bak te krijgen.

01-05-2011
Vandaag ben ik het vliegwiel aan het vervangen

28-04-2011

Jan Schrander had hetzelfde type keerkoppeling als de P-07 heeft. Hij heeft deze geschonken! Samen met mijn vader heb ik vandaag de koppeling opgehaald in Callantsoog. Het is een moderner type uit 1985, de bevestiging op het vliegwiel is daarom anders. We mochten het vliegwiel ook meenemen. Veel dank aan Jan.

24-04-2011

De motor staat nu langs de P-07. Ik heb vandaag de koppeling losgemaakt van de motor. De schade is duidelijk te zien. Het probleem is dus niet de hydrauliekpomp of de aandrijving daarvan...

Edward en Dennis hebben de lekbak van de motor ontvet.

12-03-2011

Tijdens de Sinterklaas intocht van Katwijk aan de Maas wilde de P07 niet starten. Hij ging even normaal rond maar na 10 seconden zat alles vast. Ik kan nu de motor nog een stukje linksom en rechtsom tornen meer niet. Gelukkig gaan de kleppen dan nog wel mee. Het lijkt niet aan de motor te liggen maar aan de koppeling. Ik heb de hydrauliekpomp van de koppeling kunnen loskoppelen, deze gaat nog gewoon rond. Waarschijnlijk zit het probleem in de aandrijving van de pomp. Maar om dat te kunnen demoteren moet de koppeling uit de boot. En dat kan alleen als de hele motor uit de boot gehesen wordt. Daarom heb ik alle kabels, leidingen, stangen en assen vandaag van het motorblok losgekoppeld...