15-11-2008
Touwen van de flexibele koppeling nog wat strakker gezet. De zware trillingen zijn nu weg er zijn alleen nog wat lichte, snelle trillingen. De flens die op de schroefas zit heeft een afwijking van 0,7 mm en veroorzaakt deze snelle trillingen. Er zit dus iets scheef gemonteerd of er is iets krom.

09-11-2008
Samen met Pascal de flexibele koppeling weer gemonteerd. De trillingen zijn nu een stuk minder geworden maar zeker nog niet weg. Na de proefvaart zat er heel weinig spanning op een van de twee touwen. Waarschijnlijk moeten die heel nauwkeurig goed strak gezet worden. Het kan ook dat de motor nog beter uitgelijnd moet worden, horizontaal staat hij niet helemaal in lijn met de schroefas. Of de schroefas is krom, ik hoop echt dat dat niet het geval is.

02-11-2008
De Flexibele koppeling is nu klaar om weer gemonteerd te worden.
Ik heb de motor weer zo goed mogelijk in lijn met de schroefas geplaatst. Alle vier de motorsteunen hebben een extra ring van 2 mm gekregen. 

01-11-2008
Hans Geurts heeft het ovaal geworden gat in de flexibele koppeling gerepareerd. Ook de pen die daarin hoort heeft hij nagemaakt. Het kapot gelopen lager is vervangen door een nieuwe.

28-09-2008
Het ovale gat in de flexibele koppeling is ontstaan doordat een poelie vast zit op zijn as. Tijdens het demonteren kwamen er allemaal stukjes metaal uitvallen.

27-09-2008
Ruimte onder de flexibele koppeling schoon gemaakt.
Het originele kompas wat buien in de koepel hoort te zitten is helaas weg. Ron heeft een kompas bij mij aan boord gelegd, het blijkt exact te passen. 

13-09-2008
De P-07 heeft een ongebruikelijke flexibele koppeling tussen de keerkoppeling en het stuwlager. Die bestaat uit twee ronde platen met pennen eraan. Die pennen zijn door touwen met elkaar verbonden. Die touwen lopen weer in poelies die aan een van de twee platen gemonteerd zijn. 
Ik heb deze flexibele koppeling gedemonteerd. Het blijkt dan een as van de poelies zeker 5 mm op en neer kan in een ovaal geworden gat. Dit is zeker een oorzaak van het trillen van de boot.

12-08-2008
Het nieuwe zeil en de blinderingen zijn klaar. Het zeil is helemaal nagemaakt alleen heeft deze 2 ritsen in de doorgang, de oude had drukknopen.

08-08-2008
De slechte ontluchtingsplug ging gelukkig makkelijk los en heb ik vervangen door een nieuwe.
Ik heb de dynamo nog een keer geprobeerd maar hij doet niks meer. Ik denk dat de regelaar defect is.

07-08-2008
Het succes met de dynamo was maar tijdelijk, nu doet hij helemaal niks meer. Ik heb hem daarom weer gedemonteerd. De bedrading bij de diodes in de dynamo ziet er niet echt goed uit. Ook zijn er 3 diodes niet origineel, ze zitten vast met tape en tigh rips. Ook de regelaar is niet origineel. De aansluiting van een van de wikkelingen zat heel los en heeft gevonkt. Er ontbreekt een condensator van een wikkeling. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Tevens heb ik ontdekt dat een van de ontluchtingspluggen in de oliekoeler van de koppeling lekt, dat valt nu goed op omdat alles wit is. 

30-07-2008
De dynamo zit weer op zijn plek. Hij slipt niet meer want hij begon meteen met 50 Ampère te laden. Ik had nog noot een laadstroom van meer dan 20 Ampère gezien.

27-07-2008
Alles zit nu in de witte menie.

22-07-2008
Langs de dynamo zit de koeling van de olie van de koppeling in het vlak. Deze heb ik ook ontroest met de naaldhamer.

28-06-2008
De V-snaar van de dynamo slipt. Er ligt maar een snaar op terwijl er twee op moeten. De dynamo zit onder het achterdek. Ik heb het luik boven de dynamo los gemaakt. Alles is vettig en roestig. De dynamo heb ik eruit gehaald en ik ben begonnen met ontroesten.

15-06-2008
De motorolie-filters schoon gemaakt. Het centrifugaal filter was heel erg vies.

14-06-2008
Het grof brandstoffilter schoon gemaakt, was de moeite waard.

06-06-2008
De P-07 ligt weer in het water. Ik heb net de proefvaart achter de rug. De trillingen door de schroef zijn een heel stuk minder geworden. De motor maakt nu aan top 2100 toeren i.p.v bijna 2000. En de snelheid is nu 23 km/u i.p.v 19. Het loop dus allemaal veel beter maar nog niet helemaal perfect. De motor moet 2200 toeren kunnen halen met een snelheid van 25 km/u.

03-06-2008
De letters achterop de boot geplakt (Registratieteken & "Katwijk a/d Maas").

01-06-2008
Nog een laag antifouling aangebracht en de details afgewerkt.

31-05-2008
Ik heb het gedeelte boven de waterlijn opnieuw blauw geschilderd. En Simon en Djordi hebben een laag antifouling aangebracht.

30-05-2008
Roestplekken met zinkverf behandeld.

29-05-2008
Blauwe gedeelte boven de waterlijn ontroest en geschuurd.

27-05-2008
Samen met Simon en Djordi het blauwe gedeelte boven water ontroest en geschuurd.

26-05-2008
Mijn vader heeft het achterste lager van de schroefas weer goed vastgezet.

25-05-2008
Samen met Simon en Djordi nog 2 lagen primer aangebracht.

24-05-2008
Samen met Simon en Djordi het onderwaterschip schoon gekrabd, de kale plekken bijgewerkt en de eerste laag primer aangebracht.

22-05-2008
De P-07 is nu uit het water en de schroef is er af. Nu is er een probleem zichtbaar geworden: er zit een stuk staaldraad om de schroefas. Het achterste lager van de schroefas zit los.

20-05-2008
P-07 naar de Bendie gebracht, komende donderdag gaat hij daar uit het water. Hij wordt schoongemaakt en opnieuw in de antifouling gezet. De schroef wordt bij Van Voorden nagekeken.

07-05-2008
Metalen frame van de bank aan bakboord ontroest en in de menie gezet. Los hangende isolatie aan bakboord achter de betimmering gelijmd. Betimmering weer dicht geschroefd en de subwoofer vastgezet.

06-05-2008
Ophanging van de bank vernieuwd. De bank hangt nu iets verder naar achteren, dat zit lekkerder. Houten plank op maat gemaakt om de betimmering te verstevigen aan bakboord, zodat de subwoofer erin gemonteerd kan worden.

03-05-2008
De betimmering aan stuurboord kant lag er uit om bij de vuldop te kunnen. Vandaag heb ik alles weer dichtgeschroefd.

02-05-2008
Mijn vader heeft een verloop voor de slang aansluiting gemaakt. De vuldoppen kunnen nu gebruikt worden.

27-04-2008
De vuldoppen voor de hoofdmotor in het dek gemonteerd. Voor de aansluiting van de slang moet nog een verloop gemaakt worden.

26-04-2008
Schroefgaten gemaakt in de nieuwe vuldoppen. De nieuwe vuldop voor de kachel ingebouwd.

20-04-2008
De vuldop zat vast met 4 koperen bouten, met exact dezelfde kop als die in de kozijnen zitten. Ik heb de 4 stalen bouten voor in het kozijn nu vervangen door de koperen van de vuldop. Nu gaat het zeker niet meer roesten.

19-04-2008
Alle onderdelen van de koudstart zijn weer gemonteerd. De motor start meteen de eerste keer dus het lijkt te werken.
Ik heb de vuldop van de dieseltank in de achterpiek uit het dek gehaald. De bronzen dop zit muurvast in het stalen frame gerot. De andere twee vuldoppen van de dieseltank van de hoofdmotor zijn ook in slechte staat. Ik heb dus 3 nieuwe nodig.

13-04-2008
Bedrading en de motorruimte weer netjes in orde gemaakt. Een aantal afgeknipte draden in de motorruimte bleken voor de temperatuurmeters te zijn. Ze zijn nooit gebruikt omdat deze meters met leidingen (ether) waren aangesloten. Ik heb nu die originele bedrading in gebruik genomen. Had ik dit maar eerder geweten...
Ik heb de koudstart gedemonteerd om schoon te maken. Het gloeispiraal in het inlaadspruitstuk is nu los om vervangen te worden door een nooit gebruikte. Het spiraal is behoorlijk vervormd dus het is de moeite waard.

12-04-2008
Uitlaatpijp geisoleerd. Bouten van de kozijnen vervangen. Ik heb helaas geen koperen kunnen vinden.

06-04-2008
Flens van de uitlaatpijp goed vast gezet. Isolatie van een stuk uitlaatpijp weer vast gezet. Een paar roestige bouten in de aluminium kozijnen lost gemaakt. Ze worden vervangen door stalen bouten voor de scharnieren en de rest wordt van koper (zijn de originele ook).

05-04-2008
Mijn vader heeft de uitlaatpijp in de motorruimte vernieuwd.

30-03-2008
Achterste gedeelte van de motorruimte geschilderd.

24-03-2008
Begonnen met het ontvetten van het achterste gedeelte van de motorruimte.

23-03-2008
Stuk uitlaatpijp onder de motorkap verwijderd. Schanieren van de motorruimte opnieuw gemonteerd met beter passende bouten.

22-03-2008
De uitlaatpijp lekt nog ergens onder de motorkap. Isolatie verwijderd van het stuk uitlaatpijp onder de motorkap. Er zit daar ook een flexibel stuk. De pijp is erg dun en er zit een gaatje in.

23-02-2008
Nieuwe luchthoorn gemonteerd en aangesloten. Sirene (een echte met draaiende schijf en elektromotor) gemonteerd en aangesloten. De originele hoorn en sirene waren helaas verwijderd.

10-02-2008
De lenspomp heb ik de afgelopen weken helemaal gerestaureerd. Mijn vader heeft nieuw leer aan de zuigers gemaakt en nieuwe aftapkraantjes gemonteerd. Ik heb de pomp samen met nieuwe afsluiters (bedankt Harrie) weer gemonteerd. Hij werkt weer goed, hij is nu weer in staat om zelf het water aan te zuigen.

09-02-2008
Huid achter de lenspomp ontroest en gelakt.

26-01-2008
Exact gelijke IFA motor van Bart gekocht. Samen met Pascal heb ik zoveel mogelijk onderdelen van dit motorblok gehaald. Alleen het blok met krukas en zuigers is nog over, het is gelukt om de koppen eraf te krijgen. Nu heb ik dus genoeg reserve onderdelen voor als er iets kapot gaat.
© 2019 Camiel Eltink - based on a design by webdesign-grafik.at, vienna