06-10-2009
Tijdens SOS-Weekend hebben we de schroef onder de P-07 uitgehaald. Hij is voor de tweede keer naar Van Voorden gebracht. Het is nu zeker dat er te weinig spoed op zit maar volgens Van Voorden kan er niet meer op. Ik moet dus op zoek naar een andere schroef.

De brandstoffilters zijn vervangen door nieuwe. Het is een dubbel systeem waarbij je kunt kiezen welke werkt. Ze staan beide in werking.

De ruitjes van de flybridge zijn helemaal gedemonteerd. Er zat gedeeltelijk verweerd plexiglas in. Het aluminium frame is eerst gepolijst daarna gespoten met lak voor autovelgen. Veel bouten en moeren waren van ijzer en zaten helemaal vastgeroest in het aluminium. Nu kijkt alles weer als nieuw en er zijn nieuw gelaagd glas in. Ook het glasrubber is nieuw, dat was moeilijk te vinden omdat dit systeem niet meer gebruikt wordt. Via internet heb ik het gevonden bij een bedrijf wat onderdelen levert voor etalageruiten en vritrinekasten.

24-05-2009
Hulp gehad van Sjos en Ivo. Sjors is met afbijtmiddel bezig geweest, heeft geschuurd en de kale plekken met primer behandeld. Ivo heeft geholpen met de primer. Ik heb het achterdek in de kuip geschuurd en geschilderd.

23-05-2009
Deksels boven stopbus en stuwlager ontroest en geschilderd.

22-05-2009
Hulp gehad van Silvio, Michael en Kevin. Silvio heeft met afbijtmiddel verf verwijderd van railingsteunen en raamframe. Michael en Kevin hebben onder het achterdek roest en verf verwijderd. Ik heb de luiken in het voordek en achterdek weer gemonteerd en wat geschuurd.

21-05-2009
Luiken in het voordek en achterdek geschuurd en geschilderd.

05-05-2009
De 90 A Delco-Remy dynamo zit nu op het motorblok en werkt.
We hebben een stuk gevaren en de uitlaattemperatuur gemeten bij 2000 toeren. Deze is maar 260 ℃ dus de motor wordt lang niet volledig belast. De schroef is veel te ligt daarom komt hij ook niet boven de 20 km/u. Bij van Voorden vertelde ze dat de schroef voldeed aan de gegevens die ik bij de boot heb, dat geloof ik nu niet meer.

04-05-2009
Een koelwaterslang vervangen, deze moest langer worden omdat hij anders in de weg zat voor de nieuwe dynamo.

03-05-2009
Luik in het voordek gedemonteerd en oude verflagen verwijderd.

02-05-2009
Met afbijtmiddel verf verwijderd van de aluminium railingsteunen.

01-05-2009
Waterafvoer van het stuurboord luik in het achterdek schoongemaakt met  afbijtmiddel. 

30-04-2009
Waterafvoer van het bakboord luik in het achterdek schoongemaakt met  afbijtmiddel. 

29-04-2009
De koker van de kachel weer gemonteerd en de aluminium plaat er weer voor geschroefd.

28-04-2009
De polyester koker van de kachel gerepareerd.

27-04-2009
Een aluminium hoeklijn op maat gemaakt en gemonteerd.

26-04-2009
Nog wat ontroest en daarna alles twee keer in de menie gezet.

25-04-2009
Aan bakboord, onder het denk, langs de kuip alles ontroest. Daarvoor moest een polyester koker van de kachel gedemonteerd worden. 

19-04-2009
Met kneedbaar aluminium veel gaten gedicht, schroefgaten die niet meer in gebruik zijn. Klepje bij de walaansluiting in orde gemaakt.

18-04-2009
Scharnieren van de luiken gedemonteerd en schoongemaakt, zodat alles geschilderd kan worden. Aluminium platen bij het achterdek beter vastgezet met rvs zelftappers. 

11-04-2009
Nu zit het hele achterdek weer dicht.

05-04-2009
Onder het achterdek alles schoongemaakt en wat roestplekjes bijgewerkt. De achterste plaat in het achterdek weer dichtgeschroefd.

04-04-2009
Stukje flexibel brandstofleiding vervangen.
Een pakking toegevoegd aan de stopbus.
Kabel getrokken van de diodes naar de motorruimte. De nieuwe dynamo komt op het motorblok te zitten i.p.v. op de schroefas.

30-03-2009
De motor start moeilijk omdat de brandstofleiding lekt.

23-03-2009
De platen van het achterdek (boven de schroefas) weer schoongemaakt zodat ze weer gemonteerd kunnen worden.

22-03-2009
Mijn vader heeft afgelopen week het versleten aluminium van de duur weer in orde gemaakt. Ik heb het gemonteerd, de deur kan nu weer stevig dicht.
Nieuwe startaccu's gekocht bij Theo Willems (VMF Truckline 180 Ah).

15-03-2009
Omdat het geen mooi weer was heb ik binnen gewerkt.
Het scharnier van de kompasbehuizing in orde gemaakt. De lichtdimmer van het kompas werkt.
Bouten in het slot van de stuurhutdeur vervangen zodat het allemaal wat netter en steviger is. Doordat een aluminium deel van het slot is afgesleten gaat de deur vaak vanzelf open. Dat deel heb ik gedemonteerd zodat het opgelast kan worden (hoop ik). De ijzeren bouten braken af dus uitboren en nieuwe zoeken.

14-03-2009
Proefvaart! Ik ben tevreden, de trillingen zijn veel minder geworden.   Hans Geurts bedankt voor al je hulp, gereedschap en advies.

08-03-2009
Stuwlager met SL olie gevuld.
De motor wilde moeilijk starten, de startaccu's zijn slecht geworden.
Ik heb de motor een tijdje laten lopen met de schroef in. Alles trilt veel minder dus het lijkt erop dat het gelukt is.

07-03-2009
Het stuwlager is waarschijnlijk toch niet versleten. De buitenste lagerschaal bestaat uit twee delen. We hebben ontdekt dat de lagerbehuizing deze niet meer strak genoeg tegen elkaar drukt. Ik heb een ring (2 delen) geknipt van 0,1 mm latoenkoper om dit probleem op te lossen.
Het lager en de flexibele koppeling zijn weer gemonteerd.

01-03-2009
Nog een stuk van het achterdek opengemaakt zodat we bij het andere schroefaslager kunnen. Als dit lager los ligt kunnen we de schroefas naar achteren schuiven.

28-02-2009
Hoewel het stuwlager er nog perfect uitziet heeft het toch veel te veel speling. Om het lager te kunne verwijderen moet de schroefas wat naar achteren.

14-02-2009
De bus met conische verbinding weer gedemonteerd. Nu voelen we veel speling op het stuwlager, waarom we dat 2 weken geleden niet konden voelen is een raadsel. Ik heb het stuwlager gedemonteerd en er is schade aan het lagerbed te zien.

07-02-2009
De schroefas loopt door een bus en deze bus is gelagerd. Dus na het demonteren van de bus met de conische verbinging ligt de schroefas los in het stuwlager. Omdat we geen fouten konden vinden heb ik alles schoongemaakt en geschuurt, de afwijking is nu 0,6 mm, nog lang niet goed helaas.

01-01-2009
Een andere fitting in de kompasbehuizing gemonteerd. Ik vond het te koud om buiten aan de schroefas te werken.

31-01-2009
Samen met Hans Geurts aan de schroef gewerkt. De flens die aan de flexible koppeling zit heeft een afwijking van 0,7 mm. Hans heeft gereedschap gemaakt om het conisch gedeelte van de schroefas los te krijgen, dat ging allemaal makkelijk. We hebben nog niet kunnen ontdekken of er iets krom is. Hans heeft de bus in de draaibank gehad om te meten: hij is niet krom.

17-01-2009
Beugeltjes gemaakt om het 'nieuwe' kompas in de koepel te monteren.
© 2019 Camiel Eltink - based on a design by webdesign-grafik.at, vienna