25-09-2010
Onder de vloer van de opbergruimte van de bank zat roest. Deze roest is nu weg en de vloer is weer dichtgeschroefd.
18-09-2010
Heteluchtpijp onder de bank gedemonteerd om de klep weer gangbaar te maken. Met deze klep kun je de luchtstroom door het rooster onder de bank wat minderen. Er komt dan meer lucht op de ruiten.
Ook maar even de vloer onder de pijp losgemaakt. Dat was de moeite waard want er zat veel roest on losse verf onder de vloer. Gelukkig alleen oppervlakkige roest.
11-09-2010
De kachel onder het achterdek werkt weer. De thermische beveiliging (tin tussen 2 koperdraden) was defect. En de contacten op de kachel waren niet meer goed afgesteld. Deze moeten ingedrukt zijn als de kachel koud is. Deze contacten schakelen doordat de kachel op temperatuur komt. Een zorgt ervoor dat de gloeibougie uit gaat en de andere laat de ventilator een tijdje doorlopen na het uitschakelen van de kachel.
04-09-2010
Samen met mijn vader de nieuwe bestuurderstoel gemonteerd.
27-08-2010
Bij Kelders leuke spullen gevonden:
- Een stoel die geschikt is voor de buitenbesturing;
- Temperatuurmeters (helaas zonder voeler);
- Drukmeters (exact gelijk aan de meters in mijn dashboard);
- Bedieningspanelen voor de kachel (origineel);
- Gloeibougies voor de kachel;
- Lampjes voor in het dashboard.
01-08-2010
Afgelopen week heb ik iedere dag aan de boot kunnen werken.
De brandstofpomp is helemaal uit elkaar geweest. De regelstang liep te zwaar in de tandwielen. Een ontluchtingspijpje zat dicht door de verf. Daardoor kwam de hele pomp vol diesel te staan en spoot het uit de bovenste ontluchting bij hoog toerental. Daarom stond er ook geen smeerolie in de pomp. Dat is nu allemaal opgelost.
De motor kan nu wat meer toeren halen maar boven de 2000 toeren gaat hij helaas zwart roken. En komt de uitlaattemperatuur boven de 420 graden.
De kachel met brandstoftank hangt weer onder het achterdek.
Edward en Danny hebben het voordek en de railing weer in de lak gezet.
17-07-2010
Motor nog wat beter in lijn met de schroefas geplaatst. Hans Geurts heeft flenzen gemaakt en een nieuwe flexible koppeling besteld. Deze heb ik vandaag gemonteerd. Het is een succes, nu kan de P-07 eindelijk zonder trillingen op volle snelheid varen.
Edward en Joey hebben de railing op het voordek ontroest en in de menie gezet. De achterpiek zit nu helemaal in de lak.
20-06-2010
Edward en Joey hebben de achterpiek nog wat ontroest, ontvet en in de menie gezet.
19-06-2010
Van Dommelen heeft de regelaar van de dynamo vervangen door een type wat 1 Volt meer leverd. Ik heb de dynamo vandaat weer gemonteerd.
Het display van de autoradio was defect. Ik heb vandaag de autoradio vervangen door een bijna nieuwe (van marktplaats), deze heeft iPod-aansluiting.
12-06-2010
De nieuwe dynamo krijgt de accus niet helmaal vol omdat 0,8 V verloren gaat over de diodes. Deze diodes zijn noodzakelijk om twee accusets te kunnen bijladen. De dynamo moet dus wat meer spanning leveren, helaas is dat bij dit type niet af te stellen. Waarschijnlijk kan van Dommelen de regelaar vervangen zodat het wel mogelijk is.
06-06-2010
We hebben besloten om de touwenkoppeling toch maar te gaan vervangen.
Berekeningen voor het maximale koppel op de schroefas:
vermogen = 190 PK = 139 kW
toerental = 2300 omw/min
koppel = (vermogen/toerental) * 9680 * reductie
koppel = ( 139/ 2300) * 9680 * 1 = 585 Nm
14-05-2010
Het roefdek is nu helemaal opnieuw gelakt.
Michael heeft de achterpiek nog verder ontroest en in de menie gezet.
10-05-2010
In het achterdek zaten veel schroefgaten van het reddingvlot. Deze waren met kit, bouten en moeren dicht gemaakt. Nu zijn ze allemaal onzichtbaar met kneedbaar aluminum dicht gemaakt.
03-05-2010
De nieuwe schroef is vandaag gemonteerd. Hij is om 11 uur bij Eldorado uit het water gehaald en om 5 uur weer te water gelaten. Ook hebben we het achterste watergesmeerde schroefaslager vernieuwd. Hans Geurts heeft het lager op maat gedraaid voor de bronzen bus. Daarna hebben we de antifouling nog bijgewerkt.
De trillingen zijn veel minder geworden. Hij loopt nu 22 km/u bij 1950 toeren. Dus als ik de motor afstel op 2200 toeren dan haalt hij de 25 km/u zoals in de beschrijving staat.
11-04-2010
Een luchthapper was gescheurd, die heb ik gerestaureerd. Alle luchtappers zijn nu gelakt en gemonteerd.
13-02-2010
De nieuwe polyester luchthapper past net niet over de aluminium pijp. Ik heb een paar uur geschuurd met heel grof schuurpapier totdat hij past. De oude luchthappers zaten een paar centimeter hoger gemonteerd. Het boutgat zit bij de nieuwe hoger waardoor de luchthapper compleet over de aluminium pijp valt. Dit kijkt mooier en is steviger. Daarom heb ik de andere luchthapper, achter op de boot, ook nog wat verder geschuurd. De zit nu op dezelfde manier gemonteerd als de nieuwe. Bij de voorste 2 luchthappers ga ik dit ook nog doen.
25-01-2010
Nieuwe onderdelen ontvangen van Dirk Schreiber:
2x schroef;
2x achterste schroefaslager;
6x uitlaattemperatuurmeter;
1x luchthapper.
Alle onderdelen zijn origineel en nooit gebruikt.
Onder de vloer van de opbergruimte van de bank zat roest. Deze roest is nu weg en de vloer is weer dichtgeschroefd.
18-09-2010
Heteluchtpijp onder de bank gedemonteerd om de klep weer gangbaar te maken. Met deze klep kun je de luchtstroom door het rooster onder de bank wat minderen. Er komt dan meer lucht op de ruiten.
Ook maar even de vloer onder de pijp losgemaakt. Dat was de moeite waard want er zat veel roest on losse verf onder de vloer. Gelukkig alleen oppervlakkige roest.
11-09-2010
De kachel onder het achterdek werkt weer. De thermische beveiliging (tin tussen 2 koperdraden) was defect. En de contacten op de kachel waren niet meer goed afgesteld. Deze moeten ingedrukt zijn als de kachel koud is. Deze contacten schakelen doordat de kachel op temperatuur komt. Een zorgt ervoor dat de gloeibougie uit gaat en de andere laat de ventilator een tijdje doorlopen na het uitschakelen van de kachel.
04-09-2010
Samen met mijn vader de nieuwe bestuurderstoel gemonteerd.
27-08-2010
Bij Kelders leuke spullen gevonden:
- Een stoel die geschikt is voor de buitenbesturing;
- Temperatuurmeters (helaas zonder voeler);
- Drukmeters (exact gelijk aan de meters in mijn dashboard);
- Bedieningspanelen voor de kachel (origineel);
- Gloeibougies voor de kachel;
- Lampjes voor in het dashboard.
01-08-2010
Afgelopen week heb ik iedere dag aan de boot kunnen werken.
De brandstofpomp is helemaal uit elkaar geweest. De regelstang liep te zwaar in de tandwielen. Een ontluchtingspijpje zat dicht door de verf. Daardoor kwam de hele pomp vol diesel te staan en spoot het uit de bovenste ontluchting bij hoog toerental. Daarom stond er ook geen smeerolie in de pomp. Dat is nu allemaal opgelost.
De motor kan nu wat meer toeren halen maar boven de 2000 toeren gaat hij helaas zwart roken. En komt de uitlaattemperatuur boven de 420 graden.
De kachel met brandstoftank hangt weer onder het achterdek.
Edward en Danny hebben het voordek en de railing weer in de lak gezet.
17-07-2010
Motor nog wat beter in lijn met de schroefas geplaatst. Hans Geurts heeft flenzen gemaakt en een nieuwe flexible koppeling besteld. Deze heb ik vandaag gemonteerd. Het is een succes, nu kan de P-07 eindelijk zonder trillingen op volle snelheid varen.
Edward en Joey hebben de railing op het voordek ontroest en in de menie gezet. De achterpiek zit nu helemaal in de lak.
20-06-2010
Edward en Joey hebben de achterpiek nog wat ontroest, ontvet en in de menie gezet.
19-06-2010
Van Dommelen heeft de regelaar van de dynamo vervangen door een type wat 1 Volt meer leverd. Ik heb de dynamo vandaat weer gemonteerd.
Het display van de autoradio was defect. Ik heb vandaag de autoradio vervangen door een bijna nieuwe (van marktplaats), deze heeft iPod-aansluiting.
12-06-2010
De nieuwe dynamo krijgt de accus niet helmaal vol omdat 0,8 V verloren gaat over de diodes. Deze diodes zijn noodzakelijk om twee accusets te kunnen bijladen. De dynamo moet dus wat meer spanning leveren, helaas is dat bij dit type niet af te stellen. Waarschijnlijk kan van Dommelen de regelaar vervangen zodat het wel mogelijk is.
06-06-2010
We hebben besloten om de touwenkoppeling toch maar te gaan vervangen.
Berekeningen voor het maximale koppel op de schroefas:
vermogen = 190 PK = 139 kW
toerental = 2300 omw/min
koppel = (vermogen/toerental) * 9680 * reductie
koppel = ( 139/ 2300) * 9680 * 1 = 585 Nm
14-05-2010
Het roefdek is nu helemaal opnieuw gelakt.
Michael heeft de achterpiek nog verder ontroest en in de menie gezet.
10-05-2010
In het achterdek zaten veel schroefgaten van het reddingvlot. Deze waren met kit, bouten en moeren dicht gemaakt. Nu zijn ze allemaal onzichtbaar met kneedbaar aluminum dicht gemaakt.
03-05-2010
De nieuwe schroef is vandaag gemonteerd. Hij is om 11 uur bij Eldorado uit het water gehaald en om 5 uur weer te water gelaten. Ook hebben we het achterste watergesmeerde schroefaslager vernieuwd. Hans Geurts heeft het lager op maat gedraaid voor de bronzen bus. Daarna hebben we de antifouling nog bijgewerkt.
De trillingen zijn veel minder geworden. Hij loopt nu 22 km/u bij 1950 toeren. Dus als ik de motor afstel op 2200 toeren dan haalt hij de 25 km/u zoals in de beschrijving staat.
11-04-2010
Een luchthapper was gescheurd, die heb ik gerestaureerd. Alle luchtappers zijn nu gelakt en gemonteerd.
13-02-2010
De nieuwe polyester luchthapper past net niet over de aluminium pijp. Ik heb een paar uur geschuurd met heel grof schuurpapier totdat hij past. De oude luchthappers zaten een paar centimeter hoger gemonteerd. Het boutgat zit bij de nieuwe hoger waardoor de luchthapper compleet over de aluminium pijp valt. Dit kijkt mooier en is steviger. Daarom heb ik de andere luchthapper, achter op de boot, ook nog wat verder geschuurd. De zit nu op dezelfde manier gemonteerd als de nieuwe. Bij de voorste 2 luchthappers ga ik dit ook nog doen.
25-01-2010
Nieuwe onderdelen ontvangen van Dirk Schreiber:
2x schroef;
2x achterste schroefaslager;
6x uitlaattemperatuurmeter;
1x luchthapper.
Alle onderdelen zijn origineel en nooit gebruikt.