08-03-2020

Mijn vader en ik hebben de "Einspritzpumpe Spritzversteller" gedemonteerd. Deze 'trommel' zit tussen de aandrijving van de brandstrofpomp. Hij zorgt ervoor dat de timing wordt aangepast naarmate het toerental toeneemt. Dit is de originele van de P-07, deze heb ik vervangen samen met de brandstofpomp. Zou de "Spritzversteller" (vervroeger) die nu op de P-07 zit ook zo slecht zijn?

 

21-03-2020

De expansietank van het gesloten koelwater-systeem gedemonteerd. Deze zat nog maar met 1 beugel vast en deze was gescheurd.

 

28-03-2020

Kai en ik hebben de brandstofpomp gedemonteerd. Deze brandstofpomp heeft een 'vervroeger', deze zorgt ervoor dat de pomp vroeger inspuit wanneer het toerental hoger wordt. Ik had een vermoeden dat deze 'vervroeger' wel een kapot zou kunnen zijn. En dat klopt, de lagers zijn kapot, de pennen liggen eruit!
Ik heb dus altijd met een kapotte 'vervroeger' gevaren! De 'nieuwe' van E-bay ligt al klaar!

Kai heeft de brandstoffilters schoongemaakt. Het stuurboord filter was erg vies, deze hebben we vervangen (Mann BFU 811). Het bakboord filter was nog schoon genoeg (origineel DDR).

 

01-04-2020

Kai heeft de nieuwe vervroeger op de brandstofpomp gemonteerd. Hij heeft de vervroeger verwijderd van de brandstopomp die origineel op de P-07 zat. Dit ging erg moeilijk, de moer (waar je moeilijk bij kunt) zat goed vast. Met een slijptol heeft hij de kapotte vervroeger in delen moeten verwijderen. Ook heeft hij de motor ontvet en geschilderd op plekken die nu toegankelijk zijn doordat de brandstofpomp en de expansietank eraf liggen.

 

11-04-2020

Het expansievat van het koelwater-systeem zit weer vast op het inlaatspruitstuk. Hans Geurts heeft de beugel gerepareerd en er een tweede beugel bijgemaakt. Kai heeft de brandstofpomp weer op de motor gemonteerd. We hebben koelvloeistof en smeerolie (in brandstofpomp) bijgevuld. De motor startte direct weer! De koppelingen van de brandstofleidingen lekte nog hier en daar, dat ga ik de komende dagen oplossen.

 

19-04-2020

We hebben een stukje gevaren. De P-07 haalt nu 2000 toeren zonder zichtbare rook! De nieuwe vervoeger doet zijn werk goed! Ik verwacht dat de brandstofpomp tegen de begrenzing aan zit bij 2000 toeren. Dat moet ik nog afstellen zodat hij 2200 toeren kan maken.

 

02-05-2020

Nieuwe beugels gemaakt voor het rubber gedeelte van de lucht-inlaat en uitlaat van de motorruimte. Hoe het origineel vast zat weet ik niet. Maar tot vandaag zat het met tiewraps vast en dat sloot niet goed af.

Buiten rondom de motor heb ik de laatste tijd veel ontvet, geschuurd en geschilderd. De deur zit helemaal in de verf en heeft nieuw rubber.

 

05-05-2020

Kai heeft aan bakboord, langs de motor, onder het gangboord alles ontvet, geschuurd en geschilderd.

 

08-05-2020

De standkachel een beetje ontroest. Ik heb het paneel wat voor de kachel zit nu afgekit zodat hij niet meer nat kan worden door regenwater.

 

01-06-2020

De P-07 heeft nu een werkende geigerteller aan boord! Het is een Poolse DPS-68, dit type werd veel gebruikt in het hele Warschaupact.

 

07-06-2020

De mast was ooit verder naar voren geplaatst, op de plek waar origineel het radar stond. Nu staat hij weer op de originele plek!

© 2019 Camiel Eltink - based on a design by webdesign-grafik.at, vienna